صنعتی
خدمات و تولید کلیه قطعات صنعتی
 
 
پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:درباره جوشکاری, :: 22:20 ::  نويسنده : وحید امیدی

 

 
دو روش متدوال برای جوشکاری زیر آّب عبارتند از:
جوشكاري مرطوب
جوشكاري خشك
 
جوشکاری خشك در زیر آب (underwater dry welding):
جوشکاری خشک در زیر آب به منظور رفع اشکالات مربوط به روش مرطوب در سال 1968 و در موسسه API (انجمن نفت آمریکا) پایه گذاری شد. اصول جوشکاری خشک بر این متکی است که یک اتاق تحت فشار هوا در اطراف محل جوشکاری ایجاد می کنندو غواص با وارد شدن به این اتاق شروع به جوشکاری می نماید. از آنجا که هزینه ایجاد اتاقهای چوشکاری زیر آب بسیار بالاست در سالهای بعد و پس از مطالعات و تحقیقات زیاد روش دیگری برای جوشکاری زیر آب ابداع شدو آن استفاده از HYDRO BOX می باشد. هایدرو باکس محفظه شفاف کوچکی است که در اظراف درز جوشکاری قرار گرفته و توسط فشار گازی خنثی از آب خالی می شود و جوشکار فقط دست خود یا قسمتی از بدن خود را در آن وارد می کند ولی خود در داخل آب است.
 
 
 
تحقیقات انجام شده و تجربیات بدست آمده نشان داده که از روش جوشکاری خشک می توان در عمق 600 متری دریا نیز استفاده نمود.
 
هایدرو باکس محفظه شفاف کوچکی است که در اظراف درز جوشکاری قرار گرفته و توسط فشار گازی خنثی از آب خالی می شود و جوشکار فقط دست خود یا قسمتی از بدن خود را در آن وارد می کند ولی خود در داخل آب است.
 
 
این اتاقهای جوشکاری به صورت دو تکه ساخته می شوند که دارای دو دریچه روبرو به هم برای عبور لوله از میان اتاق می باشند. ابتدا و تکه های پایینی اتاق در بستر دریا مستقر شده سپس لوله ها بر روی آنها سوار می شوند و بعد تکه های بالایی را بر روی تکه های پایینی اتاقها قرار می هند. در مرحله بعد با تزریق آب فشرده آب داخل اتاق را خالی می کنند.
 
 
 
تا کنون اتاق های مختلفی برای جوشکاری خشک در زیر آب با طرح های گوناگون از نظر فشار داخلی ،تهویه و . . . طراحی و به کار گرفته شده اند.
 
برای آب بندی محل ورود لوله ها از لاستیک و لایه های باد شونده استفاده می شود. از طریق یک کشتی که در سطح آب قرار دارد فشار هوای لازم برای اتاق،هوای لازم برای تنفس غواصان جوشکار ، برق لازم ، تلفن و سیمهای مخابزاتی و ... از طریق کابلها ، شلنگها و لوله های ارتباطی به داخل اتاق فرستاده شده و مرتباٌ کنترل می گردد. تا کنون اتاق های مختلفی برای جوشکاری خشک در زیر آب با طرح های گوناگون از نظر فشار داخلی ،تهویه و . . . طراحی و به کار گرفته شده اند. در برخی از اتاقها فشار آب در عمق مربوط یکسان بوده و بنابراین جوشکار باید درون اتاق نیز از ماسک و سیستم های کمکی برای تنفس استفاده نماید.
 
در نوع دیگری از اتاقهای جوشکاری زیر آب که ساخت یک شرکت فرانسوی است کلیه گازهای سمی ، دود و مه ناشی از جوشکاری توسط سیستمهای تهویه مکیده شده هوای داخل اتاق مرتباٌ تهویه و سیکوله می شود. همچنین در برخی از پروژه های بزگ جوشکاری زیر آب این امکان وجود دارد تا با ایجاد ایستگاه های جوشکاری در زیر دریا جوشکاران برای چندین روز متمادی در زیر دریا مستقر گردند.
 
 
 
این ایستگاه ها شامل اتاقهایی برای استراحت ، مطالعه ، سیستمهای مخابراتی و اتاقهای کار برای جوشکاران می باشند که فشار تمام این اتاقها در حد فشار جو است. این اتاقها و ایستگاه های جوشکاری معمولاٌ برای جوشکاری در عمق زیاد به کار گرفته شده واین امکان وجود دارد که برای صرفه جویی در وقت و راحتی غواصان جوشکار ، آنان را توسط کره های غواصی به داخل اتاقهای جوشکاری زیر آب فرستاد.
 
جوش حاصل از بکارگیری روش خشک دارای کیفیت بالایی بوده و در اغلب موارد با کیفیت جوش خارج از دریا و در مجاورت هوا برابری می کند. یکی از مهمترین مزایای جوشکاری خشک در مقایسه با جوشکاری مرطوب امکان پیش گرم کرئن و عملیات حرارتی پس از جوشکاری است. اما نباید فراموش کرد جوشکاری خشک نسبت به جوشکاری مرطوب بسیار پر هزینه تر است.
 
مزاياي جوشکاري خشک
 
۱) ايمني غواص: جوشکاري در يک اتاقک صورت گرفته که موجب مصون ماندن جوشکار از جريانات اقيانوسي و يا احتمالاً موجودات دريايي مي شود. اين جايگاه خشک و گرم از روشنايي مطلوبي برخوردار بوده و از سيستم کنترل محيط خاصي نيز بهره مي گيرد(ESC) .
 
۲) کيفيت خوب جوش: اين روش توانايي ايجاد جوش هايي را دارد که حتي مي توان آن را با جوش هاي موجد در فضاي باز و در مجاورت هوا مقايسه کرد. دليل اين امر اينست که ديگر آبي وجود ندارد که بخواهد جوش را خاموش و يا قطع کند. و نيز اينکه ميزان هيدروژن (H۲) توليدي آن خيلي کمتر از جوشکاري هاي مرطوب است.
 
۳) کنترل سطح: آماده سازي اتصال، هم ترازي لوله، بررسي آزمايش ضد مخرب (NDT) و غيره به صورت عيني کنترل و تنظيم مي شوند.
 
۴) آزمون غير مخرب (NDT): آزمون غير مخرب براي محيط خشک جايگاه تسهيل شده است.
 
 
معايب جوشکاري خشک
 
۱) اتاقک يا جايگاه جوشکاري تجهيزات پيچيده و خدمات پشتيباني زيادي را مستلزم مي داند و خود اتاقک به طرز غير متعارفي پيچيده است.
 
۲) هزينه و ارزش مالي اين اتاقک به صورت قابل ملاحظه اي بالا بوده و بسته به عمق محل کار هزينه آن افزايش مي يابد. عمق محل جوشکاري در کار تاثير مي گذارد، طوري که در اعماق بيشتر جمع کردن قوس و استفاده از ولتاژ هاي بالتر و متناسب با آن لازم و ضروري مي باشد. انجام يک کار جوشکاري بدين شکل هزينه اي بالغ بر ۸۰۰۰۰ دلار دارد. و نيز گاهي اوقات نمي توان از يک اتاقک براي چند کار مختلف استفاده کرد، که البته اين مشکل بستگي به نوع کارها و ميزان تفاوت آنها دارد.
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


با سلام.این وبلاگ یک وبلاگ صنعتی بوده و در ضمینه های خدمات و تولید فعالیت دارد.
موضوعات
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گروه فنی مهندسی امیدی و آدرس sangmehvaromidi.LoXBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 57
بازدید کل : 40543
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1





.

online
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت